Nov 4, 2008

Grilled Chicken & Black Papper Sos

Masa pergi open house lalu, aku selalu teruja nak tengok/makan apa yang tuan rumah hidangkan. Paling best kalau hidangan tu tuan rumah yang buat sendiri. Mula la menyibuk tanya/mintak resepi. Biasanya tuan rumah masak yang dorang punya specialties, jadi biasanya jugak tetiap tahun dorang akan masak benda yang sama, mungkin ada 1 2 pertambahan resepi baru. Masa pergi open house sorang kawan ni aku teruja dengan ayam bakar ngan black paper sos yang dia buat + coslow and kentang putar. Ekceli resepi ni dia bagi since tahun lalu lagi. Bawak ke tahun ni, mintak lagi. Tapi baru last week aku try. Memang terangkat. Aku alter sket resepi tu ikut selera aku....... Memang sehingga menjilat jari. Sekor ayam sekali hadap je aku ngan anak2....(Ayah dapat kepak je sebab ayah kerja saturday tu, x de la berebut2 ngan ktorg, lagi pun ayah dorang ni dah sampai tahap loya tgk ayam!!!)..Anak2 siap soh buat lagi next day tu..... cukup la tu mungkin bulan dpn kita buat lagi ye... nanti hilang esklusif makan chicken grilled with black paper sos....kui! kui! kui!... Well, meh tgk gambar nyer, kalo korang terliur leh cuba resepi yang aku bagi ni k...........

Chicken Grill

Sekor ayam, bawang putih chop2, halia also chop2, garam + kunyit secukupnya, sos lada hitam, nak pedas lagi taruk lada hitam yang ditumbuk. Pas tu perah dengan lemon 2 biji....sapu rata dan kulit lemon tu sumbat dalam perut ayam. Perap dalam 4 5 jam ke dan bakar dengan suhu 200 C sampai masak la.........

Black Pepper Sos - Sos lada hitam setengah botol (refer to botol kecik). Nak pedas tambahkan lagi serbuk lada hitam. 2 kiub pati ayam knorr (or whatever brand). Secawan air. 1 sudu corn flour. kacau samapi mendidih. Done.

Sebelah nya tu mashed potato. senang je tu, rebus kentang ngan 1 kiub pati ayam and lenyek la......... air rebusan tu korang buatkan sos black pepper tu..jgn membazir.....

Last sekali, coslow....kubis ngan karot dihiris halus + dengan sikit susu cair + dengan mayonis 2 sudu ke.....sayur aku ni kasar je nampak nya kan..korang nanti potong ler halus2 sket, ikut citarasa masing-masing..........
Ok Selamat Mencuba. Pas ni x payah dah makan kenny rogers sebab dah boleh buat sendiri dan rasa nya pun lebih kurang and value for your money.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...