Dec 11, 2009

Ujian, Balasan dan Emosi........

Dua tiga hari rasa macam di awang-awangan je, seperti tak berpijak di bumi yang nyata. Macam-macam perkara yang melanda. Kalaupun bukan pasal peribadi sendiri, ada pulak masalah dari orang-orang terdekat. Sampai rasa macam dihimpit-himpit pulak. Lemas dan rimas. Tak nak ambil pusing, dah nama pun orang paling dekat, bak kata pepatah, cubit paha kanan paha kiri terasa juga. Mahu tak mahu, terpaksa jugak menanggung kesakitan kepala yang teramat sangat. Nak kata dugaan atau ujian, sendiri cari pasal...nak kata balasan..mmmmm ntah lah........tapi sebagai manusia ni untuk menyedapkan hati cari je lah hikmah disebalik semua yang terjadi. Memang lumrahnya manusia ni, dah terhantuk baru tergadah. Mujur jugak terhantuk masa baru-baru salah masuk simpang, buat nya dah sampai ke jalan mati atau ke lembah???.... Itu lah hikmah pertama a.k.a. pengajaran pertama yang patut kita buat post moterm. Selebihnya muhasabahkan diri aje dan berjanji tidak lagi mengkhianati diri sendiri. Dan bermunajat lah kepada Allah selalu agar diselamatkan kita semua dari segala kealpaan dunia ini dan minta selamatkan diri dan maruah keluarga kita. Insya-Allah, Allah Maha Mendengar, Maha Pengasih Dan Maha Penyayang. Amin.

Lagi sekali dalam minggu ni jugak, bos aku dapat surat ditukarkan ke Agensi Di Bawah Kementerian sebagai Pengarah disana. Tidak jugak naik pangkat, pangkat tetap sama. Yang jadi persoalan, kenapa kerap sangat ditukarkan, kat sini baru peringkat bertateh, baru je nak reti apa ke benda jabatan ni buat, mengenali pegawai-pegawai punya peel, arrgggg...aku pulak yang terlebih emosi. Bukan apa, sejak join kerajaan ni, kalau aku list kan dari sudut pandangan peribadi aku, banyak benar yang aku tak setuju lansung dengan sistem kerjanya. Orang tukar-tukar, belum mahir satu-satu kerja, tukar tempat lain, belajar pulak, walau pon kau dah hampir peringkat nak meninggalkan perkhidmatan pun masih lagi kena belajar tentang jabatan baru yang disertai. Macam mana nak jadi efisen kalau macam ni. Tu pasal orang kerajaan kerja sambil lewa (ini bukan mewakili semua orang ok). Rimas lagi sekali. Bos aku pun dah bagi hints kat aku, "ikut sekali la ye".... Aku tak kisah ikut dia. Lagipun sejak masuk kerajaan ni aku dah mula selesa dengan dia. Kalau tukar bos nanti sure aku nak kena study pulak lagi peel bos baru aku tu. Kalau OKtak pe lah, dibuatnya KO, ha jenohhh!!!!.... Kalau pon aku ikut dia, walau masih dekat-dekat sini tapi kitaorang dah keluar dari Kementerian. Tapi what the heck!!!!!......gaji still macam tu jugak kan!. Nak dok tempat baru, geng baru, tempat baru, parking baru - ha ni satu lagi cerita, bangunan punya tinggi tapi parking ada 2 basement je, dan paling menyakitkan hati ada certain2 gred aje yang diberi kemudahan parking..yang lain get lost!!!!..... DISKRIMINASI....urrrrgghhh....malas aku nak sentuh bab ni, kang juling bijik mata baca.... what ever setelah aku disahkan jawatan dalam perkhimatan awam ni, dah dapat taraf berpencen pun sebab dah lebih tiga tahun aku berkhidmat, aku buat conclusion sendiri....kerja kat private JAUHHHH lagi bes dari sini........korang entah lah.......Watever aku harap sinar keseronokan aku di perkhidmatan awam ni akan muncul NANTI!!!!.............

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...