May 13, 2010

D&P Ep. 2 - I'm Carrying A Twin

Hari ni 13/5/2010 - appointment ketiga aku dengan Combined Clinik (O&G and Endo). Dan hari ni doktor dah confirmkan bahawa kandungan aku ni memang twin. Wahhh!!! seronoknya ahkak, doktor pon nampak hepi...2 3 kali ucap tahniah kat aku.....Doktor scan tapi sempat heart beat untuk 1 kandungan aje dan lagi satu tu tak berapa jelas. Yang geramnya doktor tu cek sekali lalu aje, macam ngacah-acah aku aje. Isyyy geram betol lah. Seingat aku masa buat scan yang lepas-lepas (private) sure doktor tu spend time sket cari heart beatnya atau jalan-jalan sket kasi peluang ibunya puas hati. Ni tak, bila aku tanya lebih sket, 'x pe, nanti kita repeat scan' aduhh!!!...sekali keje dah r doktor...urrrggghhh...geram gak tu...so repeat scan another 2 weeks.

Masa tunggu menunggu tadi adalah borak-borak dengan sorang kakak ni. Pertamanya aku terkejut dengan berat badan dia, 134kg doh!!!!!!!....terkejut tol hakak... bila borak-borak, 2nd time terkejut umur dia dah 42 tahun....uiiisyyy...aku igt aku je yang senior kat situ..rupanya kiri kanan aku seme lebih senior dari aku....tp si dia tu takde anak lagi....baru nk merasa....ye la aku tumpang gembira dia preggy and doakan dia selamat beranak. Kitaorang dok la borak-borak pasal insulin dan pregnancy. Cabaran-cabaran dan pengalaman-pengalaman sebelum ni. Masa aku bagitau mak yang aku kena cucuk insulin 4 kali sehari, mak terkejut giler...ndak2 plak bila aku beritahu 18 unit sekali suntik...ha!!!...bila dengar citer kakak tadi, lagi terkejut...dia cucuk 5 kali sehari (3 short acting 2 insulatard - ni orang yang cucuk insulin aje akan tau). Plak tu sekali shot 40 unit dan insulatard malam 50 unit, pagi 20 unit.....fuyyyoooo...mmg ganazzzz.... takut plak aku dgr......

Apa-apa pun itu ler cabaran yang terpaksa diharungi bila pregnant berisiko cam tu...kakak tu pon rasa pelik dengan size aku ni dan semuda aku ni pon ada DM jugak. Well! apa nak buat kak. Apa-apa pun pertemuan dengan Endo tadi cukup memuaskan hati Endo tu sebab aku boleh manage blood sugar aku dengan begitu baik sekali. Well doc, when there's a will there's a way... tapi aku ni manusia biasa, sesekali terasa jugak nak melantak....sesekali terbabas tak per kan..... Sambil tu mohon jugak pada Allah Yang Maha Kuasa, selamatkan lah semuanya ya Tuhanku....

Ada ni ha sekeping 2 gambar scan tadi tp malas bebenor ler pulak nak up load. Takyah lah ek!!!... Tunggu aku buat 3D scan sok baru ler tepek gambor... Oh yer!!!...byk2 forum aku lawati ramai orang yang cucuk insulin tapi dorang selalu sangat low (hypo)....kakak yang borak-borak dengan aku tadi pon selalu kata yang dia selalu hypo...tapi yang pelik, aku tak pernah sekali pon rasa hypo...paling rendah bg aku dalam 3.9 aje...tu pon steady, x de ketar2...aku makan tak de sukat sangat..seme benda aku rasa nak makan aku makan...cuma aku ambil 3 heavy meals with 3 acting shot before each meal and no meal in between, no bedtime meal....so far so good...hyper pon jarang...the most is 9mmol aje....tu pon jarang sekali......

Untuk hari ini aku rasa gembira dalam hidup bila tiba-tiba Allah beri aku rezeki duit - baru kuar EPF, rezeki anak...bukan 1 tapi 2 sekali.... maklum lah ini pregnancy aku yang terakhir...lepas ni aku tak boleh beranak dah...kena ikat sebab dah 3 kali aku melahirkan tru ceaserean.... Aku berdoa siang malam pagi petang semoga pregnancy aku kali ni sukses. Anak-anak dalam kandungan aku membesar dengan selamat dan selamat dilahirkan kedunia... Dikurniakan anak-anak yang cantik rupa paras seperti abang dan kakaknya...anak yang berilmu yang beriman, yang lunak suaranya dan apa saja yang terbaik yang boleh seorang ibu mendoakan untuk anaknya.... Makbulkanlah doa-doaku Ya Allah...Amin..

(Esok plan nk buat breakfast Macaroni goreng....tunggu ye! aku tepek gambar dan rezepi nanti)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...