Dec 14, 2010

Aidil Adha Nan Lalu....

Tak kira, nak gak tepek gambar masa raya haji baru ni. Buat julung-julung kalinya beraya di rumah sendiri. Bukan apa, besoknya kan aku nak kena admit dah dan ceaserean akan dibuat pada Jumaat tu. Well, mak, abah dan long sekeluarga akan datang dari Bentong untuk sama-sama meraikan Aidil Adha bersama-sama aku di Putrajaya. Walau pun tak berapa larat aku buat jugak nasi dagang dan nasi impit untuk jamuan sepanjang hari tu. Ekceli aku arah aje, selebihnya Mr Hubby yang buat....sama la tu...hehehhe



Set Nasi Dagang of the day....



Sebenarnya aku lebih suka nasi dagang kelantan yang warna perang tu, tapi tak de dijual di Putrajaya ni, kalau ada pun mungkin di KL dan aku sendiri pun tak tahu dimana adanya kedai tersebut. So yang putih ni jadi ler..Meh check resepi ni yang aku cilok dari internet ni. Ni kali ketiga buat nasi dagang dan aku & famili suka........


Nasi Dagang - 5 put beras wangi/siam, 1 put beras pulut. Rendam dengan halba lebih kurang 4 jam. Santan 2 mangkuk besar. Mayang bawang merah, bawang putih dan halia. Masak dengan api perlahan atas dapur. Tambah garam sikit. Kukus beras kali pertama lebih kurang 15 minit, angkat dan gaulkan dengan santan tadi. Bila dah sebati kukus semula beras sampai masak. Senangkan.


Jelatah timun - Ni semua orang reti...heheheh senang aje...potong timun ngan karot. Hiris bawang dan lada besar warna merah (hijau pon boleh - ikut suka la). Tambahkan garam dan gula sesedap rasa. Curah cuka sket lebih kurang 2 sudu makan. Done...


Hari tu aku buat dua lauk. Kari ayam dan kari ikan tongkol. Dah tentu anak-anak aku suka makan ayam. Moh cek it out my resepi...


Kari Ikan Tongkol - Ikan tongkol 3 ekor kecil. Malam sebelumnya rebus dengan asam keping berkeping-keping (banyak) dan garam. Rebus sampai hampir kering k. Biar sejuk dan bermalam untuk menambah kesebatian dan kelazatannya. Tumis bahan kisar ni - bawang putih, bawang merah, halia dan lengkuas dengan minyak panas dalam periuk. Bila bahan tumis dah garing masukkan rempah kari ikan. Lepas tu masukkan ikan, santan 1 magkuk dan kerisik lebih kurang 3 sudu besar. Tambah garam dan gula sesedap rasa. Bila dah mendidih masukkan lebih kurang 10 batang cili padi warna hijau. Siap....
Kari ayam pun lebih kurang resepi di atas. Cuba la....feveret tu....


Untuk menyemarakkan hari raya, yang ni mesti lah ada, kalau tak rasa raya.....
Hari tu penat rasanya menunggu mak & long datang. Hadoi!!!!....memang tak best beraya tak balik kampung. Cukup ler tahun ni aje!!...Tahun depan MESTI BALIK KAMPUNG!!!.....








No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...