Dec 7, 2010

Satu Perjalanan Part III

Pergi ambil result rasa macam tak percaya, bacaan TSBnya 364umol/l bersamaan dengan 21mg/dl. Alamak punyalah aku terkejut. Itu dah sangat tinggi. Masa Aqeila dulu pun dalam 18mg/dl ada doktor kata dah dekat nak kena tukar darah. Aku mula berbelah bagi antara nak duduk di wad atau refuse admission. Jam 6 petang aku jumpa doktor, seorang doktor cina. Punyalah sombong, tau lah kau banyak keje tapi please la senyum sket....rasa nak campak aje ke muka dia poster-poster yang soh senyum yang bertampalan kat dinding dinding hospital tu. Tak cakap banyak. Dia kata kena tahan wad. Itu procedure...lebih dari 280 mesti kena tahan wad. Aku kata no doktor, I refuse admission, but tommorrow i will come again to repeat test. if the result still high, i will admit. So doktor tu kata boleh juga tapi kena sign surat. Alamak, ngeri jugak nak sain surat tu. yang berbunyi, penerangan telah diberikan tetapi pesakit tidak mahu rawatan lanjut. Nak tak ndak aku sign aje lah tapi aku masih lagi minta surat dari doktor untuk dapatkan test for the next day.

Bawa balik anak aku dengan rasa yang lemah dan berbelah bahagi. Betul ke tindakan aku ni????.... Well, pengalaman dulu mengajar aku kan!!!!...aku akan cuba buat seperti masa Aqeila kena demam kuning dulu. Terus singgah kedai sensei, beli herba untuk budak kuning, beli jugak halwa kundur. Balik rumah terus masak herba tu dan mandikan Aqeisa, basuh jugak halwa kundur tu dan rendam dengan air panas bagi dia sejuk. 2 jam sekali aku sudukan Aqeisa. Sepanjang malam 2 jam sekali aku kunci jam dan kejutkan dia untuk breastfeed. Pendek kata malam tu Aqeisa memberikan kerjasama yang baik. Senang betul aku kejutkan dia. 2 jam sekali jugak dia terberak-berak yang berwarna kuning. Aku senang dengann keadaan tu. Lagi banyak dia menyusu lagi banyak dia berak. Kata doktor dan nurse, kuning akan keluar dari najis dan air kencing. Esok paginya, bangun pagi aku terus letak Aqeisa di tepi tingkap bagi kena matahari pagi. Jangan letak dia terus secara lansung kepada matahari. Sekarang cuaca pun dah tak ok, katanya lapisan ozon pon dan menipis tak bagus untuk kulit bayi. Continue susukan dia dan bagi air halwa kundur tu.

25 November 2010 - Petang pergi semula ke hospital untuk buat repeat test. Menunggu pulak lagi sejam dengan penuh debaran. Menjadi ke tidak usaha aku ni. Aku tak ingat mana aku dapat petua ni tapi benda ni aku dah amalkan masa Aqeila kena kuning 8 tahun dulu. Bukan aku tak mahu bawa Aqeisa masuk wad tapi keadaan di wad sungguh tak selesa. Dengan aku yang baru aje ceaser ni, dengan hypertension yang aku ada ni ha!!!.....plak tu sure baby meragam duduk dalam lampu biru tu. parah aku nanti. Tapi sekiranya usaha aku ni tak berjaya, aku terpaksa lah masuk jugak wad sebab semalam doktor tu ada pesan, kalau kuning terlampau tinggi, boleh menyebabkan kecacatan otak pada bayi.

Lepas sejam ambil result. You know what?????......test tu turun dari 21mg/dl ke 12 mg/dl. Bermakna usaha aku ni berjaya. So kat luar sana yang gusar anak-anak kena demam kuning tu cuba amalkan petua yang macam aku buat ini. Insya-Allah tak payah dok ward dok bawah lampu.

Tapi 12 tu doktor masih tak puas hati. Aqeisa kena repeat test di Klinik Kesihatan sehinggalah resut nya turun bawah 10. Setelah turun naik bacaan SB dia antara 12 - 14 mg/dl...akhirnya hari ke 17 result nya benar-benar turun ke bawah 10. Alhamdullillah. Sekarang ni satu part dah selamat. Aqeisa dah bebas dari kuning. Syukur......Lepas sudah satu azab.

TAMAT

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...