Sep 28, 2012

Home Progress

Assalammualaikum.

Lama tak cerita pasal progress rumah aku di Bandar Saujana Putra kan.  hmmm, selepas 3 bulan, selepa puas main tarik tali, akhirnya aku paksa kontraktor tu serah kunci pada aku sebab hati aku amat terluka.. cewahh!.. tak ku sangka kan, akhirnya begini penyudahnya.  

final touch up memang hancur.  aku marah bila dia delay2 nak bagi kunci pada aku. bila tanya, "sudah siap, sudah siap" tapi bila pergi ada je yang belum siap. lepas tu buat kerja cincai-cincai je.  aku malas nak bising lebih2 kan.  tu pun darah aku memanjang je naik.  malas nak soh laki aku yang handle sebab aku takut jugak sampai bertumbuk plak.  ye lah, mamat kontraktor kuat tak mo admit lansung salah dia.  bila soh repair balik, banyak na cengkadak nyer.  dah mulut aku ni bising2 barulah dia datang.  plak tu hantar pekerja bangla dia plak. cakap orang memanjang hangguk je.  paham ke tak paham ntah lah.  boleh plak satu hari tu pekerja dia datang soh repair plaster dinding tingkat atas, aku dengar senyap je, tak berbunyi apa.  bila naik-naik je rupa-rupanya tengah membuta.....punya la kurang asam, tuan rumah ada kat rumah, ko berani plak membuta......SAKIT tak ati???

 Gambar di bawah ni bila water proofiing bilik air master bedroom ada problem.  Ni bukan dengan mamat kontraktor tu tapi dengan developer masa memula beli dulu.  Boleh plak penyewa yang duduk rumah ni dari 2007 sampai ke jan 2012 tu tak pernah beritahu akan hal ini.  rupa-rupa dia sendiri pon tak pernah guna bilik air atas ni sebab air slow turun dan malas nak menimba air yang bertakung.  sementelah rumah tu ada 3 bilik air, maka dorang tak pernah-pernah guna bilik air ni.  mujur jugak sebab water proofing yang problem tu menyebabkan leaking pada syilling luar rumah.  kalau dorang guna jugak sure roboh dah syiling tu.  So nak mudahkan kerja aku, dan mamat kontraktor tu pon tunjuk pandai, maka deal lah dengan dia.  nego punya nego dia setuju buat dengan rege 1k.  

ha ni la hasilnya... MASIH BERTAKUNG... this time boleh plak dia kata salur air tu tersumbat... boleh tak aku kata dia bengong... dah aku minta dia baiki bilik air tu, ko buat la a-z.. dah ko ngaku ko yang paling terer sangat buat keje.  aku bukan tau mender, yang aku tau seme settle..... dia punya putar belit...ahhhhh....sakit hati aku berdouble-double...



Sampai lah satu kali laki aku sudah hangin soh dia baiki jugak.  no excuse. kalau tidak no payment. 
Di korek punya korek punya korek, ha ko dekat setengah baldi segala jenis paku, batu seme ada.  aku ckp ni ko punya pekerja punya keje la... paku tu cantik lagi.  kalau salah developer dah tentu-tentu paku-paku tu seme dah berkarat la patutnya...




 dah korek seme benda tu kuar baru lah ok sket. tp pasang tiles tu memang macam pasang ngan kaki. tak rata langsung.  aku ni kena banyak2 bersabar je lah......



gambar atas ni kitaorang dah mula basuh rumah.  tu ce tengok, ada tompok re-plaster dinding.  dalam gambar ni adalah sebahagian ruang tamu rumah aku.  hall kami memanjang.  buka pintu je terus nampak pintu dapur. ....tangga seme dok ketepi.  nampak luas tapi payah nak menghias.  Sebelum kitaorang paksa mamat kontraktor tu plaster semula dinding tu, dinding tu mak datok, menggerutu.  macam buat dinding jamban yang dok luar rumah tu.  takde kualiti checking lansung.  



Ni palianig baru.  kitaorang cat balik rumah tu dengan warna kegemaran.  baru lah nampak lawa sket.  bilik dah siap cat kaler pink.  pekat lah pulak pink tu. ingat nak light pink je.  tu bilk qeila.  yang tengah cat tu famili hall kami di tingkat atas.  besar jugak. lebih kurang hall kami di flat ni.  ni nanti akan jadi tempat kitaorang berkubang anak-beranak. hehehe...
 kebanyakan cat kitaorang guna cat KCC.  Light purple.  Cantik jugak cat ni.  dah lebih murah.  yang bes, baunya wangi.  cam warna pink untuk bilik qeila tu ada bau stawbery.  bes sangat.  bila kami datang dan buka pintu memang sangat wangi.  aqel pon nak warna pink.  bilik lelaki tu.. boleh?.. lantaklah dah dia nak aku cat je la.  so sama lah kaler bilik dia ngan bilik qeila.  takde gambar.  nanti la ek.


ni dinding dari tangga ke tingkat atas. Cat KCC jugak. keler gray.  cantik, aku suka.  baru je cat 1 layer nanti cat lagi 1 layer untuk nampak cantik.
  
Dinding yang belum di cat.  tu kesan leaking masa penyewa dok sini lagi.  leaking datang dari air tangki.  so skang ni air rumah ni direct dari paip.  no tangki.  kena beli jugak tong besar sket untuk buat air simpanan.


lagi dindng tangga ke tingkat atas. tu aku yang cat memula, lebih kuran gje aku cat.  leteh wo.  nak upah orang kusmangat mahal weh.  pelan2 la buat sendiri...


Ni sebelah dari pintu rumah aku. 


Ni bilik bawah.  aku dah besarkan bilik ni.  kalau mak dan abah datang boleh la pocha bilik ni.  bilik ni link dengan bilik air.  cat KCC kaler english green.  cantik.  ekceli warna ni kongsi dengan warna dapur.  beli 5 liter banyak lah balance, so cat sekali bilik bawah. pas tu tak cukup plak, beli lagi 1 liter. ok. siap!.

tu ler sebahagian dari progress rumah.  minggu ni insya'Allah final mengecat.  Ruang tamu tingkat bawah kitaorang guna Jotun White Base A je.  No kaler. Tu pon dah 2 tin 5 liter pakai. 

Wah!!...rabak jugak nak beli cat je..takat ni dah RM800 beli cat termasuk cat luar rumah.  Nanti ada time, aku story luar rumah pulak.

Ok. dah penat.. chow!.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...