Oct 6, 2012

First trial nasi kerabu meletoppssss...

 Assalammualaikum..


Burrppp......Alhamdulillah. skang kol 12.30 tengahari. baru aje lepas makan untuk kali yang kedua.. hahah...percubaan pertama terus bes. boleh. bukan susah mana pon nak buat nasi kerabu.  jangan derhaka pada resepi.  sket-sket takpe. hahaha.....

ko bayangkan, anak beranak aku memang suka makan nasi kerabu.  pagi2 merantau jejauh nun sampai ke shah alam semata-mata nak sarap nasi kerabu yang best. bes la sangat..(mata ke atas, lidah kuar k)...hahah... jeles k. bila laki sebok membilang, nasi kerabu orang tu sedap nasi kerabu orang ni sedap. tetiap mingu seyhh berangan nak buat ni.  maklum ler laki kita orang pantai timur mana nak lari tekak dia ni ngan sarapan yang heavy2 gini.

nak amek, lepas 13 tawon kawen baru ni bini dia buat nasi kerabu...lama study cari resepi bes beb!.. tapi aku buat ni memang bes.  tu ha anak kau masih lagi makan untuk kali yang ketiga.  perggghhhh.... tak sia-sia mak tunggu 13 tahun mengaji resepi.....

 Aku buat nasi kerabu kuning.  memula anak-anak aku cam pelik je sebab biasa makan nasi kerabu biru.  nasi kerabu putih deme jarang  makan.  ha ni meh try yang kuning plak.  itu cuma kaler je la.  rasa samer jerk...


 Cantik molek nasik kuning tu dah macam pulut kuning kekdahnya. Meh aku catit resepi. Untuk rekod aku je. aku tau kome2 memang dah terer membuatnya. 

Nasi kuning:

Tanak nasik cam biasa. letak sket kunyit atau pewarna biru atau apa2 pewarna la yang kome suka. (biru tu ada daun yang boleh dicampur untuk mendapatkan warna biru. aku tak biasa dengan daun tu kalau kome org kelantan tau ler kot). pas tu letak ler sehelai dua daun limau purut dan pelepah serai dan sehelai dua daun pandan. nak kasi wangi.  memang wangi dan sedap na bau2 tu bila dah bercampur...

Sambal Kelapa Ikan

Ikan kembong 4 ekor. kelapa parut putih RM1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, halia ngan sebatang serai.  agak-agak je la bahannya yek. 1 sudu besar lada hitam. garam gula secukup rasa.  ikan kembong tu rebus ler dulu dan ambik isi tumbuk lumat.  kelapa parut goreng tanpa minyak atas kuali sampai keperangan. pas tu campur KESEMUA bahan ni, gaul rata dan sangai balik atas api supaya dia kering. so tahan ler lama sket.

Sambal Tumis

Tumbuk lumat bawang merah, bawang putih dan halia.  Titik serai. Goreng guna minyak sket. dah garing, letak 3 sudu besar cili boh. goreng sampai garing.  pas tu letak air secawan dan masukkan santan kelapa RM2. pas tu reneh sampai pecah minyak.  kelapa RM2 ni dpt tumis sket bebenor.  next time aku wat sekilo terus.

Sambal cili

Bleh sebiji tomato dengan 10 batang cili api.  letak cili besar sket pon ok. tak ler pedas sangat nanti.

tu je.  kome boleh ler nak buat lauk tambahan, ayam goreng ke atau ikan goreng celup tepong atau apa2 je la yang sesuai.



Ni yang dah siap digaul.  Perhhhh, memang terbaek... hahaha... puji sendiri nampak.  sapa lagi nak puji2 kan... aku wat ikan celup tepung ngan ayam goreng rempah.  tu aku makan ngan hati ayam....

ok. jumpa lagi.



1 comment:

Sham said...

fuyyooo canggih beb...!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...