Oct 5, 2009

Masak & Makan

Masa raya hari tu, sempat ke rumah abang ipar di Kelantan. Biras aku, Kak Dah ajak makan nasi dirumahnya. Simple-simple katanya. Makan nasi cecah budu. Mula-mula dengar tu cam loya gak sebab aku tak makan budu a.k.a tak pernah try pon. Dari baunya, memang aku rasa aku tak suka budu. So bila tiba time kitaorang datang tghari tu, hidangan nya betul memang sempoi, ayam goreng, ikan goreng, ulam pucuk gajus (pucuk ketereh, org sana panggil), sayur masak lemak putih, singgang daging ngan sudah semestinya ada cecah budu. Tapi kan, bila try makan je, mak ai sedap lah pulak...sampai bertambah aku makan. Tu baru aku, laki aku jgan citer la.....dah lama tak jumpa katanya.....

So bila balik umah, teringin nak masak balik menu yang Kak Dah hidangkan tu, sekali lagi hmmmm.... licin periuk beb!!!....tpi tak boleh ler makan selalu sebab budu ni makanan peram, kurang baik untuk kesihatan disamping rasanya yang masin.... well check it out... makan ni walau pun simple tapi kalau kena gaya ngan nasi yang panas-panas, hmmmmm memang nyum..nyum..... tak sedar dua tiga kali tambah....naik berat you!!!....


Masak lemak putih sayur kubis + kacang panjang
Ikan bakar tawar (no salt)


Ayam goreng kunyit

Ulam kacang botol

Ni diaaa...budu dengan hirisan cili padi

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...