Jun 23, 2009

1 Rejab............

Hari ni bermulanya 1 Rejab... ada ke yang tak perasan????.... bulan sunat berpuasa tau, dituruti dengan bulan Syaaban dan seterusnya Ramadhan..bermakna ada 2 purnama aje lagi untuk semua umat islam menjalani ibadah puasa. So 2 bulan ni kira testing month la...for those yang blom habis-habis ganti puasa, this is the rite time to finish it...kalo tak fidyah berganda. Walau pun Rejab baru je muncul hari ni, tapi aku dah mula sibuk dengan aktiviti menjahit baju raya. Tapi this time around aku tak ambil tempahan dari kawan-kawan pun, cukuplah setakat menjahit baju makcik-makcik dan adik-beradik aku aje. Itu pun aku dah suruh dorang cari tailor lain tapi nampaknya dorang tak mau, takper la takat 2 3 pasang sorang tu ok lah, tapi kalau lambat-lambat sangat hantar confirm aku tak ambil..........Kalau dihitung tak de la banyak sangat, campur baju sendiri lebih kurang 30 pasang jugak aku nak kena jahit..... kalau boleh aku nak kasi siap sebelum tiba bulan Ramadhan. Seboleh-bolehnya aku nak cuba buat lebih banyak tarawih Ramadhan kali ini...Insya-Allah, semoga dipanjang kan umur dan diberi kesempatan lagi.

Ni kerja yang aku buat Sabtu hari tu. Siapkan jahit mata lalat leher baju mokde. Kali ni dia hantar banyak kain lining. Jenuh jugak, sampai cepat jemu bila nak menjahit.... Ni lah salah satu dugaan tukang jahit bila mud hilang disebabkan kain tu sendiri... Tak boleh oooo menjahit bila tak de mud, nanti sure baju tu tak menjadi....

Siap jahit matal lalat dileher, lekatkan piping pulak.....lepas siap piping terus cantum, so siap satu baju......
Disebabkan adik beradik aku dah siap shopping baju raya, maka aku pun nak lah jugak membeli-beli baju raya. Aku pun tak mo ler nanti, baju orang siap, baju aku tak siap-siap - ni biasa terjadi pada tukang-tukang jahit, jahit baju orang untuk raya, awak anak-beranak pakai baju lama...oh no!..it's was never happened to me, seboleh-bolehnya aku akan siapkan jugak baju-baju aku sebab priority is to me and famili........

Aku dah dapat 3 pasang baju untuk aku...tak per la aku masuk kat blog ni...ada kawan aku kata, basi la baju ko tu dah kasi orang tengok...tak per....ni baru kain, blom dok kat badan lagi...dah dok kat badan lain plak rupernya..... Tahun ni kasi tema earth colour la plak. Long dah pilih orange coklat, Uda gold coklat, so aku ambil earth coklat pulak. Adik tak tau - dia ni brutal sket, sarung je apa ada...no hal......aku beli kain sifon medium - yang tak terlalu lembut dan tak pulak keras....kena lining, kalo idak, ya ampun jarang sesangat.....waima lengan-lengan pon memang kena lining kalo tak, segan ler nak bawak gi masjid pagi-pagi raya tu.....
Lagi 2 pasang tu aku beli di Jakel Kuala Lumpur, cost RM125 sepasang but i was so lucky hari tu sebab masa aku tiba kat sana dorang tengah buat 30 min sales...memang gempak dan berebut-rebut orang sebab masa aku tiba tu tinggal 10 min je lagi....kain-kain yang cost RM88 sepasang diturunkan ke RM50 dan yang RM125 tu diturunkan ke RM80 sahaja dalam masa 30 min. Apa lagi, akupun rembat ler 2 pasang yang rege Rm125 tu...dah lumrahnya rg kita ni memang suka berebut-rebut sampai benda yang tak plan nak beli pun dah terbeli.... Mujur aku ambil 2 pasang je, kalau ikut hati mau aku rembat 3 4 pasang...isyyyy...nasib baik!!!....

Bright colour, oren gituuu!!!.... I like!!!...
Sebelum tu.......Sabtu lepas menjahit, break pulak buat nasi ayam kuning, permintaan anak-anak....lagipun barang seme ada di rumah, dan menu paling mudah, so apa lagi, layan nasi ayam ler kita..........
Sedapnya menjamu selera.....
Bawah ni muka boring qeila snap gambar sendiri, dia ajak ibunya berjalan ke alamanda, tapi ibunya tersangat lah malas.....so dengan seronoknya dia snap gambar dia sendiri, dekat 20 shots tu.. mcam tu aje rupernya.......



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...