Aug 5, 2009

Cempedak Goreng atau Goreng Cempedak

Mana satu betul ni, cempedak goreng ke goreng cempedak...ngeh 3x...dua2 pon cempedak kena goreng.....heheheheh....so doesn't matter la, what ever yang korang panggil...
Dua tiga hari ni terasa-rasa sangat nak makan cempedak goreng tapi yang digoreng sendiri la...tak mo yang jual2 kat gerai-gerai or kat pasar malam tu...sebab nya aku teringin nak makan cempedak goreng my mum style...boleh gitu........ye la..kalo mak aku goreng cempedak, tepung nya tebal gitu ala-ala cekodok... Cempedak goreng yang jual kat gerai2 tu nipis aje tepungnya sampai ada staller yang x letak tepung lansung...bantainya goreng buah cempedak tu gitu2 je...isyyy... u alls bayang kan lah bertapa berminyaknya buah tu.........
Tu la yang aku teringin sesangat cempedak yang dicelup dalam tepung yang tebal and masin sket, pas tu goreng...emmmmm...nyum nyum..........
Ni cempedak yang dah dikopek... Tak teringat pun nak ambil gambar buahnya itew.. mahal jugak cempedak kat Putrajaya ni RM3.50/kg. Sebiji kecik aku beli tu harganya RM5.00 Kalo kat kampung-kampung je sah-sah rege x sampai RM2/kg kan?... tapi buahnya rapat-rapat dan dengan RM5 tu dapat banyak sangat buah-buahnya.......
Ni my homemade tepung...senang je dong!!!....tepung campur tumeric powder + salt.. as aku mention tadi aku mmg suka yang ala-ala masin sket (bukan masin sgt k) dan tebal-tebal ala-ala cekodok.... bancuh ngan air suam supaya nanti dia crunchy sangat-sangat....

Tengah digoreng....Bau cempedak memang ler tak boleh nak sorok-sorok, sama jugak ler ngan bau durian....sampai senak-senak perut hidu buah cempedak yang dah dikopek tu. Terpaksa bungkus dengan sotkabar sebelum masuk ke plastik sampah.....kalo idak, menyegat bebenor bau nyer!!!.

Ni ler cempedak goreng yang menjadi kegilaanku. Aku tau, ramai yang tak minat kalau tepung nya tebal-tebal, termasukler suami kiter tu, dia pon x minat tepung tebal-tebal.....tapi lanyak jugak kasi habis....


Bijinya pun aku tala, goreng lama-lama sket. sure biji nya pun akan jadi empuk. Ada gak yang heran bila dengan biji-biji nya pun aku tibai......
Lepas sudah hajat aku nak makan cempedak goreng a.k.a. goreng cempedak semalam....
heheheheee....BEST......

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...