Jul 18, 2008

Turn The Hobby To Money....

Biasa la..dah masuk bulan Rejab ni, time sibuk aku bermula la balik. Dua minggu sudah, mokde dah siap-siap hantar sebeban baju dia untuk raya. Mulanya aku malas nak menjahit dah tahun ni, tapi dia macam merajuk je, siap kata tahun ni dia malas nak berbaju raya sebab aku tak mau jahit baju dia. Kesian la pulak, ok la mokde, takpe la, tahun ni aku jahit jugak la baju awak. Tu yang dia hantar sampai 15 pasang tu...kain lining je 7 pasang...... mak aiii, betul2 punya nak raya nih............... since aku je tailor yang sedap dia pakai, dengan aku je la dia berani hantar banyak-banyak gini.... dekat2 nak raya sok baru aku hantar ke dia. Aku bukannya apa, aku ni ikut mood, kalo mood baik siap cepat la baju2 tu, bila berjumpa mood tak baik tu yang payah sket. Tapi aku suka menjahit sebab menjahit ni hobi no. 1 aku sejak bertahun-tahun lamanya. Yang membuatkan aku lebih suka ialah bila aku boleh tukar hobi aku ni to making money. Lebih-lebih lagi aku dapat galakan yang baik dari emak dan suami. Kalau ikutkan aku ni memang takde langsung asas menjahit ni. Aku sekadar tengok emak je menjahit. oh ye!, mak aku dulu full time tailor - kiranya mak dulu home maker la.....Hari-hari aku tengok mak menjahit, menimbun-nimbun sekali mak potong baju. Mungkin sebab minat dan terang hati, dengan tengok macam tu je aku dah boleh tangkap macam mana nak potong kain tu jadi baju... well, sekarang ni aku pun dah jadi part time tailor. Memang dulu aku ada niat nak buat full time tailoring tapi aku dah biasa keluar bekerja dan makan gaji + aku blom ada self confidence yang tinggi, rasanya part time ni pon dah cukup buat aku seronok. Aku pun tak ambil dalam kuantiti yang banyak, cukup sekadar dari saudara terdekat dan kawan sekerja.


Kain dari mokde, aku keluarkan sebab esok (sabtu) aku nak operasi memotong baju. Ni kain dari dia je, blom campur baju raya aku and famili lagi + kawan-kawan aku yang dah booking tu..... Cadangnya ahad ni aku nak pergi beli baju raya untuk anak-anak dan suami. Baju melayu suami dan anak aku pon aku buat sendiri je...Banyak jimat kalau kita pandai menjahit ni... kira je la kalau nak upah dah berapa, upah menjahit bukan murah sekarang ni...... Untuk raya ni, awal-awal buat takper, bulan puasa nanti boleh releks je!!!....
Ni baju kawan office. 3 pasang yang siap dipotong, ready untuk hantar kedai jahit tepi.

Final touch-up, baju mokde jugak, janji dgn dia weekend ni nak kena siapkan... nak collect dah....wahhhh!!!...banyak tol assignment aku weekend ni...terlarat ke??????......

Aku ingat nak buat siri memotong kain untuk dibuat baju kurung kanak-kanak. Kalau korang minat, rajin-rajin la jengah kat sini. Nanti aku buat part by part.... Ok till meet you again.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...